Merkez Bankası Döviz Kuru | |||
ALIŞ | SATIŞ | ||
USD | 0 | 0 | |
EURO | 0 | 0 | |
İLÇENİN GÖRÜNÜŞÜ
Dernek olarak biz ilçenin coğrafi yada tarih sel yönlerini ele ele almadık. Çevre ilçelere göre tarihsel gelişimde kalkınma, gelişme, güzelleşme, yaşanabilir, albenisi olan bir ilçe midir? Bunları ele aldık, mukayese ettik. Nüfus, gelişim yönünden onlara göre kalkınıp gelişmedeki payını ne derece alabilmiş, durumu nedir?
Yapılan görüşmeler sonunda çevre ilçeler Osmancık, Merzifon, Suluova’nın nüfus olarak artığını, nüfusa dayalı olarak geliştiklerini, büyüdüklerini gördük.
İlçenin devamlı 1980 yıllardan sonra hızla göç verdiğini, köylerde nüfusun merkeze ve ilçe dışına taşındığını, ancak ilçe merkez nüfusunun yerinde saydığını, zaman zaman gerilediğini tespit ettik.
Yıllara Göre Gümüşhacıköy Nüfusu
Yıl |
Gümüşhacıköy Nüfusu |
Erkek Nüfusu |
Kadın Nüfusu |
2019 |
23.402 |
11.804 |
11.598 |
2018 |
23.734 |
11.867 |
11.867 |
2017 |
22.812 |
11.176 |
11.636 |
2016 |
22.941 |
11.085 |
11.856 |
2015 |
22.943 |
11.063 |
11.880 |
2014 |
23.254 |
11.213 |
12.041 |
2013 |
23.463 |
11.384 |
12.079 |
2012 |
23.673 |
11.531 |
12.142 |
2011 |
24.149 |
11.719 |
12.430 |
2010 |
24.806 |
12.072 |
12.734 |
2009 |
25.235 |
12.317 |
12.918 |
2008 |
25.823 |
12.554 |
13.269 |
2007 |
25.632 |
12.473 |
13.15 |
Gümüşhacıköy İlçesi Nüfusu
İlçe |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
2010 |
2009 |
2008 |
2007 |
2000 |
1990 |
1985 |
1980 |
1975 |
1970 |
1965 |
|
||||
Toplam: |
22.943 |
23254 |
23.463 |
23.496 |
23.388 |
24806 |
25.235 |
25.823 |
25.632 |
29.795 |
35.225 |
45.958 |
46.924 |
45.061 |
44.956 |
42.564 |
|
||||
Erkek: |
11.063 |
11213 |
11.384 |
11.441 |
11.337 |
12072 |
12.317 |
12.554 |
12.473 |
14.407 |
17.173 |
22.328 |
23.084 |
22.412 |
22.023 |
21.151 |
|
||||
Kadın: |
11.880 |
12041 |
12.079 |
12.055 |
12.051 |
12734 |
12.918 |
13.269 |
13.159 |
15.388 |
18.052 |
23.630 |
23.840 |
22.649 |
22.933 |
21.413 |
|
||||
İlçe Merkezi: |
14.267 |
14.263 |
14.096 |
14.028 |
14.176 |
14525 |
14.620 |
14.873 |
12.847 |
14.057 |
14.170 |
15.048 |
13.492 |
12.789 |
11.513 |
10.199 |
|
||||
Köy: |
8.676 |
8.991 |
9.367 |
9.468 |
9.212 |
10281 |
10.615 |
10.950 |
12.785 |
15.738 |
21.055 |
30.910 |
33.432 |
32.272 |
33.443 |
32.365 |
|
||||
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇESİNİN YILLARA GÖRE NÜFUS HAREKETİNİN AÇIKLAMASI:
İlçe nüfusunu 1980 yılından günümüze kadar ele alıp değerlendirelim:
1980 yılında ilçe nüfusu toplam 46924, merkez nüfus 13492, köylerin toplam nüfusu 33492 olarak resmi kayıtlarda ki rakamlar. 1985 yılına gelindiğinde merkez nüfus 15048, köylerin toplamı 30910.
2000 yılına gelindiğinde merkez nüfus 14057, köylerinki 15732 rakamına inmiş olduğu görülüyor. 1980 yılından 2000 yılına gelindiğinde merkez köylerden merkeze göç olmasına rağmen 1000 kişi nüfus kaybına, köylerin 17694 olduğu görünüyor. Toplan ilçe nüfus kaybı 18690 sayısını buluyor.
Merkez % 6.80 köyler % 53 yaklaşık nüfus kabına uğradığı görülüyor.
1980 yılında 46924 olan ilçe toplam nüfusu 29795 ‘e indiği tespiti bize ilçe nüfusunun % 63 nüfus kaybettiğini .Buradan şu sonucu çıkarıyoruz:
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇESİNDE BÜYÜK BİR GÖÇ YAŞANMIŞTIR.
Peki 2000 yılından 2019 yılına kadar bu göç akımı durmuş mudur? Rakamlara bakalım:
2000 yılında ilçe toplam nüfusu 29795 iken 2017 yılında 22822 rakamı 2019 yılında 23402 rakamında kalıyor.2000 yılından 2019 yılına kadar azalan nüfusun %22’si daha göç yoluyla ve de doğum ve ölüm arasındaki fark yoluyla nüfus kaybı yaşanmıştır. Yani GÖÇ DEVAM EDİYOR.
Şimdi başka açıdan negatif gelişmeyi inceleyelim:
Mevcut 23402 nüfusun yaklaşık % 70-75 İ yaşlı ve emeklilerden, %9- 10’u 0-17 nüfustan, % 24-25 ‘i ortyıa ve genç yaşlardan oluşmakta. Nüfus artışı çok düşük diyebiliriz.
1980 yılında nüfusta genç oranı yüksek, cıvıl cıvıl, sosyal, ekonomi aktivesi yüksek. Finansal bakımda ilçede 1980 yıllarında 3 kamu bankası 2 özel bamka şubeleri bulunurdu. Günümüzde 2 kamu 1 özel banka bulunmaktadır.
Hayvancılıkta merkezde her mahallede bir iki çoban tutulur 300-500 adet sığırlar bahar, yaz. sonbahar mevsimlerinde yaylıma gönderilir, akşam dönerlerdi.
Köylerde önemli sayıda büyük ,küçük baş hayvan beslenir, bahar da yaylaya çıkılır, hayvan ve çan sesleri hiç susmazdı. Bugün merkezde ve köylerde hayvan üretimi yaşlanan nüfus nedeniyle azalmış, yaylalar bile eksi şenlik yok olup gitmiştir. Tarım o yıllarda çoğunlukla tosun, at marifetiyle yapılır en ücra köşelerdeki topraklar ekilirdi. Hayvan gübreleri çok kıymetli, Araziler bu gübrelerle güçlendirilmekteydi. Tarımda önemli girdiler sağlayan tütün, haşhaş, kendir şeker pancarı ekimlerinin bazıları yasaklanmış, bazılarına kota getirilmiştir.
Mugullar, hacıana, turnalar, kanlı bağlarda meyvecilik ve bağlar bulundurulur, güz aylarında üzüm pekmezi ve sirke yapımı kendi ihtiyaçları ve pazar için üretilirdi. Sonralarda sulama sistemi dışında ekim alanları masraf ve gelir bakımından negatif geliştiği için terkedilerek atıl kalmıştır.
Sanayileşmede herhangi bir ilerleme görülmemiş, tarım ve hayvancılık gelir ve istihdam kapıları idi. Tarımdaki yasak ve kotalar, atıl bırakılan araziler girdilerin azalmasına sebep olduğu gibi istihdam açığını önemli ölçüde çoğalmıştır.
İlçe zenginleri ferdi yada kolektif olarak ilçede yatırım yapmamışlar tasarruflarını ilçe dışında gayrimenkuller almak suretiyle değerlendirme yoluna gittikleri gözlenmiştir.
İlçede istihdam sağlayan yaprak tütün, askerli şubesi kapatılmıştır.
Tüm bu negatif gelişmeler ilçede göç olayın kamçılamış göçü önleyici tedbirler alınamamıştır.
Son zamanlarda Dede Korkut Parkı, 1. 2 etap Toki konutları, açık ceza evi, battı çıktı kavşak alt geçidi, öğrenci yurdu gibi yatırımlar, tarıma ve hayvancılığa verilen hibe teşvikler yapıla gelmekte ise de göç olayını önleyici olama niteliğini taşıyamamıştır.
İlçede iş bulamayan insanlarımız nerde iş bulmuşlarsa orada bir düzen kurarak kalmışlardır. Mevsimlik işçiler bahar yaz ve güz aylarında çeşitli illere çalışmaya gitmekte, kışın ilçeye dönmektedirler. Yurt dışına giden oraya yerleşenler, geçici çalışmaya gidenler bulunmaktadır.
İlçenin bu pasif durumdan aktif duruma nasıl getirile bilinir?
GÜMÜŞAY DERNEĞİ OLARAK İLÇENİN KALKINMASI GELİŞMESİ GÜZELLEŞMESİNİ TETİKLEYECEK KONULARI TEFERRUATA İNMEDEN ŞÖYLE TESPİT ETTİK:
* İlçenin sanayileşmesini sağlayacak yüksek katma değer üreten büyük firmaların ilçede yatırırım yapmalarını sağlayacak çalışmalar yapmak.* OSB*nin kurulması*
* Hayvancılıkta verimi, kaliteyi, sayıyı artırmak için hibe ve teşviklerin kolay kullanılabilmesi için *BESİ OSB* nin kurulması. Köylerde hayvancılık yapan ailelerde bir kişinin *İŞKUR* kanalıyla işe alınmasını sağlamak.*
*Tarımda gelişmelerin sağlanması için hibe ve teşviklerin herkesçe kullanılması için ilçe tarım müdürlüklerinde *çiftçinin ayağına gidecek birim kurulması*
* Yasaklanan ve kota getirilen ürünlerde yasak ve kotaların kaldırılması, soğan, şeker pancarı, haşhaş, kendir yetiştiricilerine hibe teşviklerin geliştirilmesi, kullanımlarında bürokrasinin azaltılmasının sağlanması.*
*Önemli miktarda olan atıl arazilerin sulanmasının sağlanması, üretime katılmasının sağlanması.*
*Tarımda alternatif ürünler yetiştirilmesi teşvik edilmelidir.
*Hayvan gübresinin tarımda kullanılmasını sağlayan tedbirler alınıp, hayvan yetiştiricilerinin girdilerinin artırılmasını tedarik etmek.
*İlçenin eski yerleşme yerlerinde harabeye dönen konutların yerlerinde, güzel bir ilçe projesi ile fiziki görünümü güzelleşmesi için*KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN UYGULAMASI*
*Gençlerin iş sahibi olmaları, hayvancılıkta, tarımda ve esnaflıkta yer almalarının sağlanmak için hibe ve teşviklerin yeniden değerlendirilerek projelerin üretilmesi.*
* İlçe gençlerinin yöresinde okumaları sağlanması için *dört yıllık yüksek okul yada fakültenin* kurulması.*
*İlçede nüfusun büyük çoğunluğunu yaşlılar ve emekliler oluşturmakta, bunların içinde kimsesiz ve bakıma muhtaç insanların barınacağı *HUZUR EVİ* KURULMASI*
* Köylerimizin yaşam için olması gerekenlerin, ihtiyaçlar için çalışmaların öncelik sırasına göre tespit edilmesi ve çare olacak plan ve projelerin hazırlanması.*
* İlçede kalkınmanın ve gelişmenin güzelleşmesinin devamlı takibini sağlayacak*İLÇE KALKIMDIRMA GELİŞTİRME GÜZELLEŞTİRME KURULU’NUN*kurulması
Bütün bu uygulamaların ilçede göçü durduracağını, göç veren değil göç alan ilçe, mutlu ve refah içinde yaşanabilir yaşam yeri olmasını sağlayabilecektir.
İçte ve dıştaki güçlerin bütün engellemelerine rağmen 2023 hedeflerine koşan TÜRKİYE’ de şirin ilçe ve güzel insanlarına bunların yapılması en tabi haklarıdır diye düşünüyoruz.
ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİNİN KURULMASI:
Büyük firmalar ilçeye gelip neden iş yeri kursunlar sorusu ilk akla gelir:
Organize sanayi bölgesi yönetmeliğin bazı açıklamalara Bakalım:
1- İlk Başvuru
OSB isteyen gerçek ve tüzel kişilerce OSB Bilgilendirme Raporu hazırlanarak, OSB Yer Seçimi Yönetmeliği gereğince yapılacak işlemler sonucu Valilik uygun görüşüile birlikte yer seçimi talebi T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na sunulur. Yeni bir OSB yer seçimi taleplerinin değerlendirmeye alınabilmesi için, il genelindeki ihtisas OSB’ler hariç, diğer OSB’lerde bulunan toplam sanayi parsellerinin en az %75’ inde üretim veya inşaata başlanmış olması gerekmektedir. Yer seçiminin sonuçlandırılmasına kadar olan faaliyet, OSB kuruluşuna katılacak kurum ve kuruluşlar tarafından Valilik kanalıyla yürütülür.
2- Yer Seçimi ve Kuruluş
OSB’lerin kuruluş, yapım ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar, 01.04.2002 tarih ve 24713 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren OSB Uygulama Yönetmeliği ile belirlenir OSB’lerin yer seçimi Yer yerlerde Bakanlık onayı ile yapılır. Yer seçimi kesinleşmemiş OSB’lerin kuruluş işlemleri yapılmaz. OSB kurulması öngörülen yerde varsa sanayi odası, yoksa ticaret ve sanayi odası, o da yoksa ticaret odasından en az biri ile talepleri halinde İl Özel İdaresi veya OSB’nin içinde bulunacağı il, ilçe veya belde belediyesinin, Büyük şehirlerde büyükşehir belediyesinin ve ihtisas OSB’lerde konuyla ilgili mesleki kuruluş ve teşekküllerin temsilcilerince imzalı ve Valinin olumlu görüşünü muhtevi kuruluş protokolünün Bakanlıkça onaylanması ve sicile kaydı ile tüzel kişilik kazanır.
4- Arazinin Temini ve Bedelsiz Devri
Yer seçiminin Hazine veya kamu kurum ve kuruluşlarına ait arazilerden yapılması halinde, bu araziler, talep edilmesi ve başkaca bir sakıncası bulunmaması durumunda ,29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (b) bendi kapsamındaki illerde OSB’lere bedelsiz devredilebilir, diğer illerde ise 492 sayılı Harçlar Kanununu 63 üncü maddesinde yer alan harca esas değerleri, üzerinden peşin veya taksitle ödenmek üzere pazarlık usulüyle OSB`lere satılabilir. Bu konudaki esas ve usuller .Bakanlık ve Maliye Bakanlığın ’ca ortaklaşa belirlenir.
3-Bölgesel kalkınmaya desteği
Nitelikli işgücüyle desteklenen nitelikli altyapı, nitelikli yatırımı bölgeye çekecek ve katma değeri yüksek üretim sonucuna ulaştıracak; bu sayede yükselen katma değer bölgenin yaşam kalitesini güçlendirerek, istikrarlı büyüme ve sürdürülebilir kalkınma döngüsünü tamamlayacaktır. Nitekim kurulacak ihtisas OSB sayesinde yaklaşık 10 bin kişiye istihdam sağlanması ön görülmektedir.
3.7. PROJE FİKRİNİ DESTEKLEYİCİ UNSURLAR
Türkiye’de yatırım teşvikleri illerin, yıllık toplam ve fert başına düşen milli gelir rakamlarına göre altı bölgeye ayrılmıştır. Milli gelir seviyesi yüksek olan illere daha az, milli gelir seviyesi, zenginliği daha düşük olan illere daha fazla teşvik verilmiştir. Burada esas alınan unsur, kalkınmanın ve refah seviyesindeki artışın ülkenin her tarafına yayılabilmesidir. Bölgesel yatırım teşvik dağılımları Tablo 3.17’ de gösterilmiştir.
Tablo 3.17. Bölgesel teşvik değerleri
DESTEK I II III IV V VI
KDV İstisnası
Gümrük Vergisi Muafiyeti
Vergi İndirimi Yatırımına
Katkı Oranı (%)OSB Dışı 15 20 25 30 40 50 OSB İçi 20 25 30 40 50 55
Sigorta Primi İşveren His.
Desteği (Destek Süresi) OSB Dışı 2 Yıl 3 Yıl 5 Yıl 6 Yıl 7 Yıl 10 YılOSB İçi 3 Yıl 5 Yıl 6 Yıl 7 Yıl 10 Yıl 12 Yıl
Yatırım Yeri Tahsisi
Sigorta Primi Desteği (Destek Süresi) Yok Yok Yok Yok Yok 10 Yıl
Yatırım Tutarı (TL) 5.000.000 5.000.000
Vergi İndirimi (%) 80 90
Yatırıma Katkı Oranı (%) 40 50
İndirilebilecek Vergi Tutarı (TL) 2.000.000 2.500.000
Yatırım Döneminde (%) 1.000.000 2.000.000
Yine OSB’lerde bulunan işletmeler için
Atık su bedelinden muaftır.
Bina inşaat harcı ve yapı kullanma izni harcından muaftır.
Belediyelerin çevre temizlik hizmetlerinden yararlanmayan işletmeler, çevre temizlik vergisinden muaftır.
Tevhit ve ifraz işlemi harcından muaftır. OSB bünyelerinde itfaiye merkezi, yangın hidrant sistemi, ambulans, poliklinik, güvenlik kontrolü, tır parkı ve
Yapı denetim kuruluşlarına ödenecek hizmet bedeline %75 indirim uygulanır.
Bütün bunların yanında son teşvik düzenlemesi kapsamında OSB’lere dönük yapılmıştır. Bölgesel ve büyük ölçekli teşvikler kapsamında OSB’lere yapılan yatırımlar bir alt bölge teşvikinden yararlanmaktadır.
Bölgesel kalkınma desteği, Proje fikrini destekleyici unsurları incelediğimizde:
Organize Sanayi bölgeleri fert başına milli gelir yüksek yerlerde daha az, milli gelir düşük illerde daha fazla teşvik verilmektedir.
OSB’lerde yapılacak yatırımlarda proje’ye verilen muafiyet ve indirimler sayılmakla bitmemektedir,
Bunun yanında çalıştırılan kalifiye usta,işçi maliyetleri büyük şehirlerde çok yüksek seyretmektedir.
OSB’nin kurulması halinde yatırımcı proje ve vergi, prim, yatırım desteklerinden faydalanmaktadır. İlçemizde asgari ücretle işçi ,normal Fiatlarla usta temini sağlayabilmektedir. Kısaca:
%80-90 vergi indirimi, %40-55 yatırım desteği, işveren pirim desteği, belediyelerdeki tüm harç ve vergilerden muaf olması, gümrük vergilerinden muaf olması ve OSB’ler de yapılan yatırımlarında bir alt bölge teşviklerinden faydalanabilmesi işvereni teşvik eden konulardır.
İşte tüm bu indirim, muafiyetler, yatırım katkıları ,ucuz işçi temini yatırımcıya çok fayda sağlamakta, yatırım maliyetlerini kısa sürede karşılayıp kara geçebilmekte buda kurulan işletmenin sürekli olmasına yol açabilmektedir.
Bunun yanında ilçemiz İstanbul yolu üzerinde, İzmit, Bursa, Avrupa’daki illere, Samsun üzerinden batı Kara Deniz’in tüm illerine ,Amasya üzerinden Erzincan Erzurum’a, Tokat Sivas üzerinde tüm doğu illerine, Yozgat Çorum üzerinden Kayseri, Ankara üzerinden batı illerine ulaşım sağlanması her zaman mümkün görülmektedir.
İlimizde bulunan demir, ve hava yoları ilçe’mize20-25 kilometredir.
Yani OSB kurulması halinde Yüksek değer KDV üreten büyük firmaların ilçemize gelmesini etkileyen hiçbir negatif durum bulunmamaktadır.
İlçemiz mevsimsel özellikleri de yaşama çok elverişli bir durumda olup, bu yönden de olumsuz bir durum bulunmamaktadır.
Şimdi bütün mesele ilçede ilgili siyasi ve idari bilimler ile STK’ların bu konuyu ciddi olarak ele alıp, üst birimlere konuyu samimi olarak ilçenin en gerekli ihtiyacı olduğunu anlatmayı ve kabullendirmeyi sağlamalarına kalmaktadır. Üst birimler bu anlatımı dikkate alacaklardır.
Organize Sanayi Bölgeleri 01.04.2002 tarih ve 24713 sayılı resmi gazetedet yeyımlanan ilgili yönetmeliğe göre: Yeni OSB kurulabilmesi için İl genelindeki ihtisas OSB’ler hariç diğer OSB’lerdeki parseller de inşaat ve üretimde %75’ ini bulması gerekiyor. İlimizde ki OSB’lerde bu şart yerine geldiği görülmektedir. Bu konuda da idari ve hukuksal bir sakınca bulunamadığı kanaatindeyiz.
İLÇEMİZDE OSB KURULA BİLİNECEK YÖRELER:
İlçede 2,tarım arazisi,sulana bilir ancak arazi yolu olmayan,az engebeli olanlar,çok engebeli kolay sulamayan arazilerle,İstanbul yolu kenarında ve hazine arazilerinden bölgeler seçilerek günlük raiç fiatlar üzerinden değerleri bulunarak,ada ve parselleri ile bir arada gösterildi.
5/187 ada parsel Orman Bölge şefli deposu 20.788. m2 5/189 ada parsel 50632. m2 çalılık hemen bunun yanında ve hazine arazisi olarak görülüyor. Etrafında genişleme imkanı arazi su ve elektrik bulunuyor. 50-60 dönüm arazi istimlak edilmesi OSB’nin kurulmasına elverişli olabilir.
HAYVANCILIĞIN ve TARIMIN GELİŞTİRİLMESİ:
İlçemizde 1980 ve öncesinde ilçe merkez her mahalle lerinde bir iki çoban tutulur 300-500 kadar hayvan sığırı sabah toplanır yaylıma gider akşamları geri getirilirdi.
Köylerde her hanede hayvan imkanlar dahilinde beslenir baharla birlikte yaylaya çıkılır, güz sonuna kadar kalınır sonra köye dönülürdü.
Yaylalar büyük ve küçük baş hayvan çanları ve sesleri ile inilerdi. Bugünler de köylerde genç kalmadığından besi işi sayısı yok denecek kadar azaldığı görülmektedir.
O yıllarda yerli ırk büyük ve küçük baş hayvanlardı ve verim azdı. Günümüzde ithal ırklar yöreye uyumu ile hayvan başına verim artmıştır. sayı azalmıştır.
Devlet destekli olarak hayvancılık sektörüne 2 şekilde dahil olabilirsiniz. Bunlardan bir tanesi TKDK tarafından verilen %70 varan hibe olanakları ile olanıdır. Bir diğeri ise her sene Cumhurbaşkanı kararı ile yayımlanan faiz desteği ile olanıdır. Resmi gazete ile yayımlanan bu karar ile devlet desteği bazı hayvancılık konularına faizsiz dahil bu 2020 yılı içinde 100.000 TL kadar verilmektedir. 25.000.000 TL kadar çıkan Ziraat bankası aracılığı ile devletin sağladığı faiz desteğiyle sunulan peki bu krediler nasıl alını? İşte, hem hibe yani geri ödemesiz hem ise faizsiz veya düşük faiz oranları ile hayvancılık kredisinin alma yolları.
oluşturulan bir tabloya göz atalım.
ÜRETİM KONUSU |
YATIRIM |
İŞLETME |
KREDİ LİMİTİ |
Sütçü, Kombine ve Sığır Yetiştiriciliği |
Faizsiz |
Faizsiz |
25.000.000 TL |
Damızlık Düve Yetiştiriciliği |
Faizsiz |
Faizsiz |
10.000.000 TL |
Büyükbaş Hayvan Besiciliği |
Faizsiz |
10.000.000 TL |
|
Küçükbaş Hayvancılık |
Faizsiz |
Faizsiz |
15.000.000 TL |
Geleneksel Yaygın Hayvansal Üretim |
100 Bin TL Kadar Faizsiz |
Faizsiz |
1.500.000 TL |
Yukarıda yer alan tabloda sadece ”Geleneksel Yaygın Hayvansal Üretim” konusu için 100.000 TL kadar ÇKS belgesi olmanız durumunda faizsiz krediyi doğrudan alına bilinir. Diğer konularda faizsiz kredi alabilmeniz için ise aşağıdaki niteliklerinden en az 3 tanesini taşıyor olmanız gerekebilir.!
Burada önemli olan köylerimizde genç kalmamış, az sayıda gençlerde devlet kapısında, büyük firmalarda işe girmeyi arzulamaktalar. Girişimcilik arzusu ve bilinci gelişmemiş, bu yönde yapılan çalışmalarla yeterli gelmemiş, gençlerimizde kendi işini kurma fikri yok gibidir. Bütün mesele gençlerde girişimcilik ruhunu geliştirmeye kalıyor.
Devlet destek ve hibelerle iş yapmak çok iyi, çok fazla işlenmelidir. İlçenin kalkınmasını önemli konusu hayvancılığın gelişerek artması konusudur.
Tarıma dayalı ihtisas organize sanayi Bölgesi Yönetmeliği:
MADDE 8 – (1) Proje Değerlendirme Komisyonunca, valilikten il müdürlüğüne gelen başvuru dosyası üzerinde, Bakanlık mevzuatı çerçevesinde, yürürlükteki tüm mekânsal planlar, ekonomik, sektörel, istihdam, sosyal, yenilenebilir enerji, sağlık, çevre ve diğer faktörler, projenin il/ilçe için gerekliliği ve uygulanabilirliği açısından ön inceleme yvan
3) TDİOSB’ lerde kurulacak hayvancılık işletmelerinin kapasiteleri; süt sığırcılığı için en az 25 baş, besi sığırcılığı için en az 50 baş olarak planlanır.
5) Süt sığırcılığı ve besi sığırcılığı faaliyeti aynı TDİOSB içerisinde yer alamaz. Süt sığırcılığı işletmelerinde elde edilen erkek hayvanlar aynı işletmede ayrı bir bölüm ayrılarak 6 ay süre ile besiye alınabilir.
İlçede hayvancılığın gelişmesi için tarım hayvancılı k ilçe müdürlüğünde*çifçinin ayağına gidecek birimin*kurulması, bu birimin, hayvancılığın gelişmesi için orta yaş ve gençlere
Seminer, kurs, projeler hazırlamak için çalışmalar yapmalıdır
İlçe köylerinin tümü hayvancılık için elverişlidir.
İlçemiz merkezinde sulanamadığı ve verimli olmadığı için atıl kalmış çok sayıda tarım arazisi bulunmaktadır. Köylerde ferdi hayvancılık geliştirilirken, merkezde *BESİ OSB’si* için gerekli çalışmalar yapılıp, kurulmasına zemin hazırlama çalışmaları yapılmalıdır. İlçede hayvancılığın gelişmesinin en iyi yolu budur diye düşünüyoruz.
Köylerde hayvancılık yapan ailelerde ev kadınına işkur’ dan iş verilmesi köyde hayvancılığın yapılmasını teşvik edebilir.
Tarım da ilçede önemli girdi sağlayan ve kota ve yasak getirilen kendir, haşhaş, şeker ,soğan gibi ürünlerdeki kota ve yasaklamalar kaldırılmalı, teşviklerin kullanılmasında bürokrasinin azaltılıp kolaylaştırılması sağlanmalıdır.
İlçemizde çiftçi girdilerinden gübreler, ilaçlar, mazot büyük yer tutmakta, sulanmayan arazilerde maliyet ve üretim dengesi negatif geliştiğinden ekiminden vaz geçilmektedir. Bu yüzden ilçe genelinde sulanamayan atıl arazi miktarı ekilen arazi oranı için de önemli yer tuttuğu izlenmektedir.
Onun içindir ki atıl arazilerinin üretimde kullanılabilmesi için sulanma imkanları bulunmalı yada üretimde gelişmeler sağlayıcı çareler bulunmalıdır. Yada büyük alanlar *BESİ OSB* kurularak değerlendirilmelidir. Yada teşvik edici artı tedbirler uygulanmalıdır. Örnek:
Atıl bölgelerde üretim yapacak çiftçilere maktu olarak ton veya kilo başına hayvan gübresi kullanma devlet desteği, kiralamak isteyenlere maktu olarak dönüme kira miktarı ödenebilmeli, ödenecek miktarlar günün fiatlarına uygun olması durumunda bu arazilerin üretime kazanılmasına yardımcı olabilecektir.
İlçede yüksek Fiatlarla satıla bilinen yeşil, turşuluk Arzuman fasulye, barbunya, kuru fasulye çeşitleri ile salçalık, sofralık domates çeşitleri, kabak, patlıcan, biber, eşitleri alternatif ürün olarak yetiştirilmesi teşviklerle desteklenmeli, gelişme sağlanması halinde *SEBZE HALİ* kurulması planlanmalıdır.
Bu konu için ileride sunulacak projeyi ana hatlarıyla açıklayalım: Anne baba emekli yana bağ kurlu yada çiftçi, yukarıdaki alternatif ürünlerden belirtilen dönümde birini yetiştirecekler. Kendi tarlası olanlara DSİ tarafında bedava sulama, kiralık tarlada alternatif ürünlerden belirtilen dönümde yetiştirenlere kira tutarı ödenme
Anne yada baba veya herhangi bir çiftçi işsiz oğlu kızı, torununu, gelini yada istediğini tarım işçisi olarak İŞKUR tarafından karşılanacak. Bu uygulama ile hem ilçede sebzecilik gelişecek hem iş kur hizmet sektöründe istihdam sağlamanın yanında üretimde teşvik sağlamış olacaktır.
Doğal ürün yetiştirilmesi teşvik edilmelidir.
İlçemizde DSİ’ ye bağlı sulama birliği bulunuyor. Bu birlik
BALIKLI GÖLETİ’ den Kanal sistemiyle arazi sulamasını yönetiyor. Kanalların sezon sonunda bakımları, temizliğine gereken titizlik gösterilmiyor. Çatlaklardan ve sulama sırasında çok miktarda su kaybı meydana geliyor. Bu durum sulamanın erken sonlandırılmasına sebep olmakta, çiftçiye üretim zararı vermektedir. Bu durumda hem vatandaşların, hem idarenin ihmalleri var.
Bunun önlenmesi için idarenin ve personelde bazılarının değişmesi, sulama sistemin yeraltına alınması gibi tedbirlerin alınması elzem görünmektedir.
KENTSEL DÖNÜŞÜM :
İlçemiz eski yerleşim yerlerindeki konutların çoğu ebeveynler rahmetli olmuş, mirasa kalmış olanlar, diğerleri bakımsız yıkılmaya elverişli binalar.
kentsel dönüşüm nedir-avantajları nelerdir
Riskli yapı tanımı: Riskli yapı 6306 sayılı kanunda “Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmi ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen yapı” olarak tanımlanmıştır.
Kentsel dönüşüm avantajları: Kentsel dönüşümün hem ev sahiplerine hem de müteahhitlere çeşitli avantajlar sağladığını görmekteyiz. sahiplerine avantajı:
Ömrünü tamamlayan binalar kentsel dönüşüm sayesinde yıkılıp, deprem yönetmeliğine uygun olarak yeniden inşa edilir. Yeni yapılan binalar depreme dayanıklı yapılacağından, insanlar can ve mal güvenliği olan binalarda otururlar ve yeni yapılan binalar, eski güvenliksiz binalara göre çok fazla güvenli ve daha fazla değerde binalara sahip olurlar.
Müteahhitlere avantajları: -Müteahhitler kat karşılığı anlaşma dahil tüm noter masraflarından muaftır ve yapmış oldukları daire ve işyeri satışlarından KDV oranından %1 olarak faydalanırlar.
Kira yardımı avantajları:-6306 sayılı kanun kapsamında riskli yapı maliklerine , ikamet ettikleri bir bağımsız bölüm için 18 ay kira yardımı yapılacaktır. Ödemeler riskli yapıda ikamet şartı aranmakta olup, kiracı ve sınırlı ayni hak sahiplerinden sadece bu şartı sağlayanlara ödeme yapılacaktır.
Kentsel dönüşüm kredi verilmesi avantajları:
1- Konutlarını yeniden inşaa etmek isteyen hak sahipleri .
2-Riskli yapılarda en az 1 yıl oturan kiracı veya sınırlı ayni hak sahipleri.
3-Konutu riskli yapı olarak tespit edilen ve farklı bir konut almak isteyen maliklere
4) Hak sahiplerine kullandırılacak faiz destekli kredi tutarı en fazla 125.000.-TL’dir. Birden fazla bağımsız bölüme sahip olan hak sahipleri adına faiz desteği sağlanacak toplam kredi tutarı her bir bağımsız bölüm için 125.000.-TL ’yi aşmamak kaydıyla toplamda en fazla 625.000.-TL olabilecektir.
5) Bankalarca kullandırılacak Kentsel Dönüşüm Konut Kredilerinde standart konutlar için yıllık % 4 (aylık % 0.33), B sınıfı enerji verimliliği sertifikasına sahip konut için % 4.5 (aylık % 0.37), A sınıfı enerji verimliliği sertifikasına sahip konut için % 5 (aylık % 0.41) oranında Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca Faiz Desteği verilecektir. Kentsel Dönüşüm İşyeri kredilerinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca sağlanacak Faiz Desteği ise standart bireysel iş yerleri için yıllık % 3 (aylık % 0.25), B sınıfı enerji verimliliği sertifikasına sahip işyeri için % 3.5 (aylık % 0.29), A sınıfı enerji verimliliği sertifikasına sahip işyeri için % 4 (aylık % 0.33) oranında olacaktır.6) Hak sahiplerine kullandırılac
Hazırlanacak iyi ilçe şehir planı ile KENTSEL DÖNÜŞÜM uygulanabilir. Ancak bu çok zor bir iştir. Ama bu işi yapmaya azimli ve kararlı belediye başkanı ve onu destekleyen personel bu işi yapabilir. Bir yada birkaç şehir planındaki ada parseller de bir mahallede başlanıp, örnek uygulama yapılıp hak sahiplerinin bir kaybı olmadığı, yeni kullanışlı, depreme dayanıklı dairelere kavuştuğu gösterilirse ikinci uygulama daha kolay yapabilir. Talipliler artar. Örnek:
İlçemizde ilk TOKİ konutları yapılırken ilçe insanları çekimser davranmış, daireleri kapsayacak müracaatçı zor temin edilmişti. 2. Uygulamada planlanan daire sayısından çok müracaat olmuş, kura ile kişiler belirlenmişti.
Bu uygulama ile gerekli genişlikte yollar, parklar, yürüyüş yolları, açık oto parkları, engelli yolları yapılma imkanları doğabilir.
Fiziki yapısı gelişmiş, albenisi olan ilçe cazibeli hale gelir ve yakın ilçeler bu yüzden taşınmalar veya tasarruf için amacıyla daire alımları ilçede kalır kanaatindeyiz.
İLÇEDE GENÇLER VE DURUMLARI:
İlçede zengin, orta halli, fakir olsun gençler devlet kapısında yada büyük firmalarda işe girmek ve çalışmak istiyorlar. Kendi işini kurmak yani girişimci bir fikir sahibi değiller. İçinde iş kurmak isteyenler sermayesi olmayan ve ebeveynlerinde de sermaye olmayan az sayıda gençler.
Gençlerde girişimcilik fikrinin geliştirilmesi ve iş sahibi olmalarını sağlamak için çalışılması gerek. Bunun için proje üretilmesi ve teşviklerin kullanılması için bürokrasinin kolaylaştırılması ve pratik olması gerektiğini düşünüyoruz.
Bu yolla gençlerin iş sahibi olmalarını sağlamak vede ilçede olmayan iş kollarında iş yeri açılmasına yönlendirmek gençlerin ve ilçenin için önem taşımaktadır
İLÇEDE GENÇLERİN TAHSİL YAPMA DURUMU:
İlçede altı bölümlü iki yıllık yüksek okul bulunmaktadır. Son yıllarda erkek öğrenciler için barınma yerlerinde güçlük çıkmıştır. Bu yüzden öğrencilerin bir kısmı kayıt sildirmiş, bir kısmı da dondurma yoluna gittiklerinden okulda yıl ve yıl öğrenci sayısı azaldığı yetkili ağızlardan öğrenilmiştir.
İlçede kız ve erkek öğrenciler için devlet yurdu açılacak ve bu sorunlar bitecektir.
İlçe gençlerinin ilçede dört yıllık tahsil yapma imkanları bulunmamaktadır. Bu yüzden ilçede *dört yıllık yüksek okul , veya bir uygun fakültenin açılması *gençlerin ilçede yüksek tahsil yapabilme imkanı sağlayacaktır.
İLÇENİN HUZUR EVİ İHTİYACI:
İlçe nüfusunun büyük bir kısmı yaşlı v emekli olduğu düşünüldüğünde bakıma muhtaç, kimsesiz insanlar vardır. Bu insanlardan çevre ilçe illerde huzur evlerinde olanlar bulunmaktadır.
İlçemizde bu hizmetin uygun kurumlara ait yerler ve hazine arazileri bulunmaktadır. Bunu gerçekleştirip hizmete sunacak siyasi ve STK ekibine ihtiyaç vardır. Kimsesi olmayan, bakıma muhtaç insanlara sahip çıkılmalıdır.
İLÇEYE BAĞLI KÖYLERİMİZİN SORUNLARI:
İlçemiz köylerinin hayat mücadelesinde bir çok ihtiyaçları bulunmaktadır. Burada yine nüfus seyrine bakalım:
1980 yılında köylerimizin toplam nüfusu 33432 iken 2015 yılında , 8476’ dir. Yani köy nüfusu % 75 azalmıştır. Köylerde kalan nüfusun çoğunluğu yaşlı ebeveyn’ genç nüfus çok az kalmış durumdadır. Köy konağı ,sulanamayan araziler, hayvanları sulama ihtiyaçları, köy yayla yolları, yayla elektrik ihtiyaçları, hibe ve destekleri kullanamama gibi soruları çözüm beklemektedir.
İLÇEDE TEKNOLOJİ VE SANAYİ MÜDÜRLÜĞÜNÜN KURULMASI:
İlçede sanayileşmeyi, sanayi kuruluşlarının ilçeye yönlendirilmesi ilçede de yatırım yapacak insanlara yardımcı olacak, projeler geliştirecek resmi kuruluş bulunmamaktadır.
Bunun için ilçede sanayi ve teknoloji müdürlüğü kurulması bu görevi yürütecek birim olacaktır. Faydalı olacağı Kanaat’ındayız.
İLÇEDE KALKINDIRMA, GELİŞTİRME, GÜZELLEŞTİRME KURULU:
İlçenin gelişmesi, kalkınması, güzelleşmesin edecek kaymakamlığın başkanlığında ilgili kurumlar, belediye, SANAYİ TİCARET, ESNAF ODASI, konu ile ilgili diğer STK’lar, köy muhtarlarından bir iki kişi den oluşacak bir kurul oluşturmalı, bu kurul ayda bir, önemli işlerde her an toplanarak ön çalışma raporları, proje konularında görüşmeler yapıp görev bölümü yapmalı ve resmiyet kazanmalıdır.
GÜMÜŞAY YÖNETİM KURULU BU KONULARI VE GENEL DURUMU GÖRÜŞMÜŞ TARTIŞMIŞ , İLÇE İÇİN GEREKLİLİĞİNE KARAR VERMİŞTİR:
ABDULKADİR MERT FATİH BAYRAM EDİP AHMET CEYLAN
BAŞKAN BAŞKAN YRD. SEKRETER
MUHTEREM ASLAN AHMET AKKAYA MUHARREM ELMAS
BAŞKAN YRD. MUHASİP SEKRETER YRD.
İLÇENİN GÖRÜNÜŞÜ
Dernek olarak biz ilçenin coğrafi yada tarih sel yönlerini ele ele almadık. Çevre ilçelere göre tarihsel gelişimde kalkınma, gelişme, güzelleşme, yaşanabilir, albenisi olan bir ilçe midir? Bunları ele aldık, mukayese ettik. Nüfus, gelişim yönünden onlara göre kalkınıp gelişmedeki payını ne derece alabilmiş, durumu nedir?
Yapılan görüşmeler sonunda çevre ilçeler Osmancık, Merzifon, Suluova’nın nüfus olarak artığını, nüfusa dayalı olarak geliştiklerini, büyüdüklerini gördük.
İlçenin devamlı 1980 yıllardan sonra hızla göç verdiğini, köylerde nüfusun merkeze ve ilçe dışına taşındığını, ancak ilçe merkez nüfusunun yerinde saydığını, zaman zaman gerilediğini tespit ettik.
Yıllara Göre Gümüşhacıköy Nüfusu
Yıl |
Gümüşhacıköy Nüfusu |
Erkek Nüfusu |
Kadın Nüfusu |
2019 |
23.402 |
11.804 |
11.598 |
2018 |
23.734 |
11.867 |
11.867 |
2017 |
22.812 |
11.176 |
11.636 |
2016 |
22.941 |
11.085 |
11.856 |
2015 |
22.943 |
11.063 |
11.880 |
2014 |
23.254 |
11.213 |
12.041 |
2013 |
23.463 |
11.384 |
12.079 |
2012 |
23.673 |
11.531 |
12.142 |
2011 |
24.149 |
11.719 |
12.430 |
2010 |
24.806 |
12.072 |
12.734 |
2009 |
25.235 |
12.317 |
12.918 |
2008 |
25.823 |
12.554 |
13.269 |
2007 |
25.632 |
12.473 |
13.15 |
Gümüşhacıköy İlçesi Nüfusu
İlçe |
2015 |
2014 |
2013 |
2012 |
2011 |
2010 |
2009 |
2008 |
2007 |
2000 |
1990 |
1985 |
1980 |
1975 |
1970 |
1965 |
|
||||
Toplam: |
22.943 |
23254 |
23.463 |
23.496 |
23.388 |
24806 |
25.235 |
25.823 |
25.632 |
29.795 |
35.225 |
45.958 |
46.924 |
45.061 |
44.956 |
42.564 |
|
||||
Erkek: |
11.063 |
11213 |
11.384 |
11.441 |
11.337 |
12072 |
12.317 |
12.554 |
12.473 |
14.407 |
17.173 |
22.328 |
23.084 |
22.412 |
22.023 |
21.151 |
|
||||
Kadın: |
11.880 |
12041 |
12.079 |
12.055 |
12.051 |
12734 |
12.918 |
13.269 |
13.159 |
15.388 |
18.052 |
23.630 |
23.840 |
22.649 |
22.933 |
21.413 |
|
||||
İlçe Merkezi: |
14.267 |
14.263 |
14.096 |
14.028 |
14.176 |
14525 |
14.620 |
14.873 |
12.847 |
14.057 |
14.170 |
15.048 |
13.492 |
12.789 |
11.513 |
10.199 |
|
||||
Köy: |
8.676 |
8.991 |
9.367 |
9.468 |
9.212 |
10281 |
10.615 |
10.950 |
12.785 |
15.738 |
21.055 |
30.910 |
33.432 |
32.272 |
33.443 |
32.365 |
|
||||
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇESİNİN YILLARA GÖRE NÜFUS HAREKETİNİN AÇIKLAMASI:
İlçe nüfusunu 1980 yılından günümüze kadar ele alıp değerlendirelim:
1980 yılında ilçe nüfusu toplam 46924, merkez nüfus 13492, köylerin toplam nüfusu 33492 olarak resmi kayıtlarda ki rakamlar. 1985 yılına gelindiğinde merkez nüfus 15048, köylerin toplamı 30910.
2000 yılına gelindiğinde merkez nüfus 14057, köylerinki 15732 rakamına inmiş olduğu görülüyor. 1980 yılından 2000 yılına gelindiğinde merkez köylerden merkeze göç olmasına rağmen 1000 kişi nüfus kaybına, köylerin 17694 olduğu görünüyor. Toplan ilçe nüfus kaybı 18690 sayısını buluyor.
Merkez % 6.80 köyler % 53 yaklaşık nüfus kabına uğradığı görülüyor.
1980 yılında 46924 olan ilçe toplam nüfusu 29795 ‘e indiği tespiti bize ilçe nüfusunun % 63 nüfus kaybettiğini .Buradan şu sonucu çıkarıyoruz:
GÜMÜŞHACIKÖY İLÇESİNDE BÜYÜK BİR GÖÇ YAŞANMIŞTIR.
Peki 2000 yılından 2019 yılına kadar bu göç akımı durmuş mudur? Rakamlara bakalım:
2000 yılında ilçe toplam nüfusu 29795 iken 2017 yılında 22822 rakamı 2019 yılında 23402 rakamında kalıyor.2000 yılından 2019 yılına kadar azalan nüfusun %22’si daha göç yoluyla ve de doğum ve ölüm arasındaki fark yoluyla nüfus kaybı yaşanmıştır. Yani GÖÇ DEVAM EDİYOR.
Şimdi başka açıdan negatif gelişmeyi inceleyelim:
Mevcut 23402 nüfusun yaklaşık % 70-75 İ yaşlı ve emeklilerden, %9- 10’u 0-17 nüfustan, % 24-25 ‘i ortyıa ve genç yaşlardan oluşmakta. Nüfus artışı çok düşük diyebiliriz.
1980 yılında nüfusta genç oranı yüksek, cıvıl cıvıl, sosyal, ekonomi aktivesi yüksek. Finansal bakımda ilçede 1980 yıllarında 3 kamu bankası 2 özel bamka şubeleri bulunurdu. Günümüzde 2 kamu 1 özel banka bulunmaktadır.
Hayvancılıkta merkezde her mahallede bir iki çoban tutulur 300-500 adet sığırlar bahar, yaz. sonbahar mevsimlerinde yaylıma gönderilir, akşam dönerlerdi.
Köylerde önemli sayıda büyük ,küçük baş hayvan beslenir, bahar da yaylaya çıkılır, hayvan ve çan sesleri hiç susmazdı. Bugün merkezde ve köylerde hayvan üretimi yaşlanan nüfus nedeniyle azalmış, yaylalar bile eksi şenlik yok olup gitmiştir. Tarım o yıllarda çoğunlukla tosun, at marifetiyle yapılır en ücra köşelerdeki topraklar ekilirdi. Hayvan gübreleri çok kıymetli, Araziler bu gübrelerle güçlendirilmekteydi. Tarımda önemli girdiler sağlayan tütün, haşhaş, kendir şeker pancarı ekimlerinin bazıları yasaklanmış, bazılarına kota getirilmiştir.
Mugullar, hacıana, turnalar, kanlı bağlarda meyvecilik ve bağlar bulundurulur, güz aylarında üzüm pekmezi ve sirke yapımı kendi ihtiyaçları ve pazar için üretilirdi. Sonralarda sulama sistemi dışında ekim alanları masraf ve gelir bakımından negatif geliştiği için terkedilerek atıl kalmıştır.
Sanayileşmede herhangi bir ilerleme görülmemiş, tarım ve hayvancılık gelir ve istihdam kapıları idi. Tarımdaki yasak ve kotalar, atıl bırakılan araziler girdilerin azalmasına sebep olduğu gibi istihdam açığını önemli ölçüde çoğalmıştır.
İlçe zenginleri ferdi yada kolektif olarak ilçede yatırım yapmamışlar tasarruflarını ilçe dışında gayrimenkuller almak suretiyle değerlendirme yoluna gittikleri gözlenmiştir.
İlçede istihdam sağlayan yaprak tütün, askerli şubesi kapatılmıştır.
Tüm bu negatif gelişmeler ilçede göç olayın kamçılamış göçü önleyici tedbirler alınamamıştır.
Son zamanlarda Dede Korkut Parkı, 1. 2 etap Toki konutları, açık ceza evi, battı çıktı kavşak alt geçidi, öğrenci yurdu gibi yatırımlar, tarıma ve hayvancılığa verilen hibe teşvikler yapıla gelmekte ise de göç olayını önleyici olama niteliğini taşıyamamıştır.
İlçede iş bulamayan insanlarımız nerde iş bulmuşlarsa orada bir düzen kurarak kalmışlardır. Mevsimlik işçiler bahar yaz ve güz aylarında çeşitli illere çalışmaya gitmekte, kışın ilçeye dönmektedirler. Yurt dışına giden oraya yerleşenler, geçici çalışmaya gidenler bulunmaktadır.
İlçenin bu pasif durumdan aktif duruma nasıl getirile bilinir?
GÜMÜŞAY DERNEĞİ OLARAK İLÇENİN KALKINMASI GELİŞMESİ GÜZELLEŞMESİNİ TETİKLEYECEK KONULARI TEFERRUATA İNMEDEN ŞÖYLE TESPİT ETTİK:
* İlçenin sanayileşmesini sağlayacak yüksek katma değer üreten büyük firmaların ilçede yatırırım yapmalarını sağlayacak çalışmalar yapmak.* OSB*nin kurulması*
* Hayvancılıkta verimi, kaliteyi, sayıyı artırmak için hibe ve teşviklerin kolay kullanılabilmesi için *BESİ OSB* nin kurulması. Köylerde hayvancılık yapan ailelerde bir kişinin *İŞKUR* kanalıyla işe alınmasını sağlamak.*
*Tarımda gelişmelerin sağlanması için hibe ve teşviklerin herkesçe kullanılması için ilçe tarım müdürlüklerinde *çiftçinin ayağına gidecek birim kurulması*
* Yasaklanan ve kota getirilen ürünlerde yasak ve kotaların kaldırılması, soğan, şeker pancarı, haşhaş, kendir yetiştiricilerine hibe teşviklerin geliştirilmesi, kullanımlarında bürokrasinin azaltılmasının sağlanması.*
*Önemli miktarda olan atıl arazilerin sulanmasının sağlanması, üretime katılmasının sağlanması.*
*Tarımda alternatif ürünler yetiştirilmesi teşvik edilmelidir.
*Hayvan gübresinin tarımda kullanılmasını sağlayan tedbirler alınıp, hayvan yetiştiricilerinin girdilerinin artırılmasını tedarik etmek.
*İlçenin eski yerleşme yerlerinde harabeye dönen konutların yerlerinde, güzel bir ilçe projesi ile fiziki görünümü güzelleşmesi için*KENTSEL DÖNÜŞÜMÜN UYGULAMASI*
*Gençlerin iş sahibi olmaları, hayvancılıkta, tarımda ve esnaflıkta yer almalarının sağlanmak için hibe ve teşviklerin yeniden değerlendirilerek projelerin üretilmesi.*
* İlçe gençlerinin yöresinde okumaları sağlanması için *dört yıllık yüksek okul yada fakültenin* kurulması.*
*İlçede nüfusun büyük çoğunluğunu yaşlılar ve emekliler oluşturmakta, bunların içinde kimsesiz ve bakıma muhtaç insanların barınacağı *HUZUR EVİ* KURULMASI*
* Köylerimizin yaşam için olması gerekenlerin, ihtiyaçlar için çalışmaların öncelik sırasına göre tespit edilmesi ve çare olacak plan ve projelerin hazırlanması.*
* İlçede kalkınmanın ve gelişmenin güzelleşmesinin devamlı takibini sağlayacak*İLÇE KALKIMDIRMA GELİŞTİRME GÜZELLEŞTİRME KURULU’NUN*kurulması
Bütün bu uygulamaların ilçede göçü durduracağını, göç veren değil göç alan ilçe, mutlu ve refah içinde yaşanabilir yaşam yeri olmasını sağlayabilecektir.
İçte ve dıştaki güçlerin bütün engellemelerine rağmen 2023 hedeflerine koşan TÜRKİYE’ de şirin ilçe ve güzel insanlarına bunların yapılması en tabi haklarıdır diye düşünüyoruz.
ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİNİN KURULMASI:
Büyük firmalar ilçeye gelip neden iş yeri kursunlar sorusu ilk akla gelir:
Organize sanayi bölgesi yönetmeliğin bazı açıklamalara Bakalım:
1- İlk Başvuru
OSB isteyen gerçek ve tüzel kişilerce OSB Bilgilendirme Raporu hazırlanarak, OSB Yer Seçimi Yönetmeliği gereğince yapılacak işlemler sonucu Valilik uygun görüşüile birlikte yer seçimi talebi T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’na sunulur. Yeni bir OSB yer seçimi taleplerinin değerlendirmeye alınabilmesi için, il genelindeki ihtisas OSB’ler hariç, diğer OSB’lerde bulunan toplam sanayi parsellerinin en az %75’ inde üretim veya inşaata başlanmış olması gerekmektedir. Yer seçiminin sonuçlandırılmasına kadar olan faaliyet, OSB kuruluşuna katılacak kurum ve kuruluşlar tarafından Valilik kanalıyla yürütülür.
2- Yer Seçimi ve Kuruluş
OSB’lerin kuruluş, yapım ve işletilmesine ilişkin usul ve esaslar, 01.04.2002 tarih ve 24713 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren OSB Uygulama Yönetmeliği ile belirlenir OSB’lerin yer seçimi Yer yerlerde Bakanlık onayı ile yapılır. Yer seçimi kesinleşmemiş OSB’lerin kuruluş işlemleri yapılmaz. OSB kurulması öngörülen yerde varsa sanayi odası, yoksa ticaret ve sanayi odası, o da yoksa ticaret odasından en az biri ile talepleri halinde İl Özel İdaresi veya OSB’nin içinde bulunacağı il, ilçe veya belde belediyesinin, Büyük şehirlerde büyükşehir belediyesinin ve ihtisas OSB’lerde konuyla ilgili mesleki kuruluş ve teşekküllerin temsilcilerince imzalı ve Valinin olumlu görüşünü muhtevi kuruluş protokolünün Bakanlıkça onaylanması ve sicile kaydı ile tüzel kişilik kazanır.
4- Arazinin Temini ve Bedelsiz Devri
Yer seçiminin Hazine veya kamu kurum ve kuruluşlarına ait arazilerden yapılması halinde, bu araziler, talep edilmesi ve başkaca bir sakıncası bulunmaması durumunda ,29/1/2004 tarihli ve 5084 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin (b) bendi kapsamındaki illerde OSB’lere bedelsiz devredilebilir, diğer illerde ise 492 sayılı Harçlar Kanununu 63 üncü maddesinde yer alan harca esas değerleri, üzerinden peşin veya taksitle ödenmek üzere pazarlık usulüyle OSB`lere satılabilir. Bu konudaki esas ve usuller .Bakanlık ve Maliye Bakanlığın ’ca ortaklaşa belirlenir.
3-Bölgesel kalkınmaya desteği
Nitelikli işgücüyle desteklenen nitelikli altyapı, nitelikli yatırımı bölgeye çekecek ve katma değeri yüksek üretim sonucuna ulaştıracak; bu sayede yükselen katma değer bölgenin yaşam kalitesini güçlendirerek, istikrarlı büyüme ve sürdürülebilir kalkınma döngüsünü tamamlayacaktır. Nitekim kurulacak ihtisas OSB sayesinde yaklaşık 10 bin kişiye istihdam sağlanması ön görülmektedir.
3.7. PROJE FİKRİNİ DESTEKLEYİCİ UNSURLAR
Türkiye’de yatırım teşvikleri illerin, yıllık toplam ve fert başına düşen milli gelir rakamlarına göre altı bölgeye ayrılmıştır. Milli gelir seviyesi yüksek olan illere daha az, milli gelir seviyesi, zenginliği daha düşük olan illere daha fazla teşvik verilmiştir. Burada esas alınan unsur, kalkınmanın ve refah seviyesindeki artışın ülkenin her tarafına yayılabilmesidir. Bölgesel yatırım teşvik dağılımları Tablo 3.17’ de gösterilmiştir.
Tablo 3.17. Bölgesel teşvik değerleri
DESTEK I II III IV V VI
KDV İstisnası
Gümrük Vergisi Muafiyeti
Vergi İndirimi Yatırımına
Katkı Oranı (%)OSB Dışı 15 20 25 30 40 50 OSB İçi 20 25 30 40 50 55
Sigorta Primi İşveren His.
Desteği (Destek Süresi) OSB Dışı 2 Yıl 3 Yıl 5 Yıl 6 Yıl 7 Yıl 10 YılOSB İçi 3 Yıl 5 Yıl 6 Yıl 7 Yıl 10 Yıl 12 Yıl
Yatırım Yeri Tahsisi
Sigorta Primi Desteği (Destek Süresi) Yok Yok Yok Yok Yok 10 Yıl
Yatırım Tutarı (TL) 5.000.000 5.000.000
Vergi İndirimi (%) 80 90
Yatırıma Katkı Oranı (%) 40 50
İndirilebilecek Vergi Tutarı (TL) 2.000.000 2.500.000
Yatırım Döneminde (%) 1.000.000 2.000.000
Yine OSB’lerde bulunan işletmeler için
Atık su bedelinden muaftır.
Bina inşaat harcı ve yapı kullanma izni harcından muaftır.
Belediyelerin çevre temizlik hizmetlerinden yararlanmayan işletmeler, çevre temizlik vergisinden muaftır.
Tevhit ve ifraz işlemi harcından muaftır. OSB bünyelerinde itfaiye merkezi, yangın hidrant sistemi, ambulans, poliklinik, güvenlik kontrolü, tır parkı ve
Yapı denetim kuruluşlarına ödenecek hizmet bedeline %75 indirim uygulanır.
Bütün bunların yanında son teşvik düzenlemesi kapsamında OSB’lere dönük yapılmıştır. Bölgesel ve büyük ölçekli teşvikler kapsamında OSB’lere yapılan yatırımlar bir alt bölge teşvikinden yararlanmaktadır.
Bölgesel kalkınma desteği, Proje fikrini destekleyici unsurları incelediğimizde:
Organize Sanayi bölgeleri fert başına milli gelir yüksek yerlerde daha az, milli gelir düşük illerde daha fazla teşvik verilmektedir.
OSB’lerde yapılacak yatırımlarda proje’ye verilen muafiyet ve indirimler sayılmakla bitmemektedir,
Bunun yanında çalıştırılan kalifiye usta,işçi maliyetleri büyük şehirlerde çok yüksek seyretmektedir.
OSB’nin kurulması halinde yatırımcı proje ve vergi, prim, yatırım desteklerinden faydalanmaktadır. İlçemizde asgari ücretle işçi ,normal Fiatlarla usta temini sağlayabilmektedir. Kısaca:
%80-90 vergi indirimi, %40-55 yatırım desteği, işveren pirim desteği, belediyelerdeki tüm harç ve vergilerden muaf olması, gümrük vergilerinden muaf olması ve OSB’ler de yapılan yatırımlarında bir alt bölge teşviklerinden faydalanabilmesi işvereni teşvik eden konulardır.
İşte tüm bu indirim, muafiyetler, yatırım katkıları ,ucuz işçi temini yatırımcıya çok fayda sağlamakta, yatırım maliyetlerini kısa sürede karşılayıp kara geçebilmekte buda kurulan işletmenin sürekli olmasına yol açabilmektedir.
Bunun yanında ilçemiz İstanbul yolu üzerinde, İzmit, Bursa, Avrupa’daki illere, Samsun üzerinden batı Kara Deniz’in tüm illerine ,Amasya üzerinden Erzincan Erzurum’a, Tokat Sivas üzerinde tüm doğu illerine, Yozgat Çorum üzerinden Kayseri, Ankara üzerinden batı illerine ulaşım sağlanması her zaman mümkün görülmektedir.
İlimizde bulunan demir, ve hava yoları ilçe’mize20-25 kilometredir.
Yani OSB kurulması halinde Yüksek değer KDV üreten büyük firmaların ilçemize gelmesini etkileyen hiçbir negatif durum bulunmamaktadır.
İlçemiz mevsimsel özellikleri de yaşama çok elverişli bir durumda olup, bu yönden de olumsuz bir durum bulunmamaktadır.
Şimdi bütün mesele ilçede ilgili siyasi ve idari bilimler ile STK’ların bu konuyu ciddi olarak ele alıp, üst birimlere konuyu samimi olarak ilçenin en gerekli ihtiyacı olduğunu anlatmayı ve kabullendirmeyi sağlamalarına kalmaktadır. Üst birimler bu anlatımı dikkate alacaklardır.
Organize Sanayi Bölgeleri 01.04.2002 tarih ve 24713 sayılı resmi gazetedet yeyımlanan ilgili yönetmeliğe göre: Yeni OSB kurulabilmesi için İl genelindeki ihtisas OSB’ler hariç diğer OSB’lerdeki parseller de inşaat ve üretimde %75’ ini bulması gerekiyor. İlimizde ki OSB’lerde bu şart yerine geldiği görülmektedir. Bu konuda da idari ve hukuksal bir sakınca bulunamadığı kanaatindeyiz.
İLÇEMİZDE OSB KURULA BİLİNECEK YÖRELER:
İlçede 2,tarım arazisi,sulana bilir ancak arazi yolu olmayan,az engebeli olanlar,çok engebeli kolay sulamayan arazilerle,İstanbul yolu kenarında ve hazine arazilerinden bölgeler seçilerek günlük raiç fiatlar üzerinden değerleri bulunarak,ada ve parselleri ile bir arada gösterildi.
5/187 ada parsel Orman Bölge şefli deposu 20.788. m2 5/189 ada parsel 50632. m2 çalılık hemen bunun yanında ve hazine arazisi olarak görülüyor. Etrafında genişleme imkanı arazi su ve elektrik bulunuyor. 50-60 dönüm arazi istimlak edilmesi OSB’nin kurulmasına elverişli olabilir.
HAYVANCILIĞIN ve TARIMIN GELİŞTİRİLMESİ:
İlçemizde 1980 ve öncesinde ilçe merkez her mahalle lerinde bir iki çoban tutulur 300-500 kadar hayvan sığırı sabah toplanır yaylıma gider akşamları geri getirilirdi.
Köylerde her hanede hayvan imkanlar dahilinde beslenir baharla birlikte yaylaya çıkılır, güz sonuna kadar kalınır sonra köye dönülürdü.
Yaylalar büyük ve küçük baş hayvan çanları ve sesleri ile inilerdi. Bugünler de köylerde genç kalmadığından besi işi sayısı yok denecek kadar azaldığı görülmektedir.
O yıllarda yerli ırk büyük ve küçük baş hayvanlardı ve verim azdı. Günümüzde ithal ırklar yöreye uyumu ile hayvan başına verim artmıştır. sayı azalmıştır.
Devlet destekli olarak hayvancılık sektörüne 2 şekilde dahil olabilirsiniz. Bunlardan bir tanesi TKDK tarafından verilen %70 varan hibe olanakları ile olanıdır. Bir diğeri ise her sene Cumhurbaşkanı kararı ile yayımlanan faiz desteği ile olanıdır. Resmi gazete ile yayımlanan bu karar ile devlet desteği bazı hayvancılık konularına faizsiz dahil bu 2020 yılı içinde 100.000 TL kadar verilmektedir. 25.000.000 TL kadar çıkan Ziraat bankası aracılığı ile devletin sağladığı faiz desteğiyle sunulan peki bu krediler nasıl alını? İşte, hem hibe yani geri ödemesiz hem ise faizsiz veya düşük faiz oranları ile hayvancılık kredisinin alma yolları.
oluşturulan bir tabloya göz atalım.
ÜRETİM KONUSU |
YATIRIM |
İŞLETME |
KREDİ LİMİTİ |
Sütçü, Kombine ve Sığır Yetiştiriciliği |
Faizsiz |
Faizsiz |
25.000.000 TL |
Damızlık Düve Yetiştiriciliği |
Faizsiz |
Faizsiz |
10.000.000 TL |
Büyükbaş Hayvan Besiciliği |
Faizsiz |
10.000.000 TL |
|
Küçükbaş Hayvancılık |
Faizsiz |
Faizsiz |
15.000.000 TL |
Geleneksel Yaygın Hayvansal Üretim |
100 Bin TL Kadar Faizsiz |
Faizsiz |
1.500.000 TL |
Yukarıda yer alan tabloda sadece ”Geleneksel Yaygın Hayvansal Üretim” konusu için 100.000 TL kadar ÇKS belgesi olmanız durumunda faizsiz krediyi doğrudan alına bilinir. Diğer konularda faizsiz kredi alabilmeniz için ise aşağıdaki niteliklerinden en az 3 tanesini taşıyor olmanız gerekebilir.!
Burada önemli olan köylerimizde genç kalmamış, az sayıda gençlerde devlet kapısında, büyük firmalarda işe girmeyi arzulamaktalar. Girişimcilik arzusu ve bilinci gelişmemiş, bu yönde yapılan çalışmalarla yeterli gelmemiş, gençlerimizde kendi işini kurma fikri yok gibidir. Bütün mesele gençlerde girişimcilik ruhunu geliştirmeye kalıyor.
Devlet destek ve hibelerle iş yapmak çok iyi, çok fazla işlenmelidir. İlçenin kalkınmasını önemli konusu hayvancılığın gelişerek artması konusudur.
Tarıma dayalı ihtisas organize sanayi Bölgesi Yönetmeliği:
MADDE 8 – (1) Proje Değerlendirme Komisyonunca, valilikten il müdürlüğüne gelen başvuru dosyası üzerinde, Bakanlık mevzuatı çerçevesinde, yürürlükteki tüm mekânsal planlar, ekonomik, sektörel, istihdam, sosyal, yenilenebilir enerji, sağlık, çevre ve diğer faktörler, projenin il/ilçe için gerekliliği ve uygulanabilirliği açısından ön inceleme yvan
3) TDİOSB’ lerde kurulacak hayvancılık işletmelerinin kapasiteleri; süt sığırcılığı için en az 25 baş, besi sığırcılığı için en az 50 baş olarak planlanır.
5) Süt sığırcılığı ve besi sığırcılığı faaliyeti aynı TDİOSB içerisinde yer alamaz. Süt sığırcılığı işletmelerinde elde edilen erkek hayvanlar aynı işletmede ayrı bir bölüm ayrılarak 6 ay süre ile besiye alınabilir.
İlçede hayvancılığın gelişmesi için tarım hayvancılı k ilçe müdürlüğünde*çifçinin ayağına gidecek birimin*kurulması, bu birimin, hayvancılığın gelişmesi için orta yaş ve gençlere
Seminer, kurs, projeler hazırlamak için çalışmalar yapmalıdır
İlçe köylerinin tümü hayvancılık için elverişlidir.
İlçemiz merkezinde sulanamadığı ve verimli olmadığı için atıl kalmış çok sayıda tarım arazisi bulunmaktadır. Köylerde ferdi hayvancılık geliştirilirken, merkezde *BESİ OSB’si* için gerekli çalışmalar yapılıp, kurulmasına zemin hazırlama çalışmaları yapılmalıdır. İlçede hayvancılığın gelişmesinin en iyi yolu budur diye düşünüyoruz.
Köylerde hayvancılık yapan ailelerde ev kadınına işkur’ dan iş verilmesi köyde hayvancılığın yapılmasını teşvik edebilir.
Tarım da ilçede önemli girdi sağlayan ve kota ve yasak getirilen kendir, haşhaş, şeker ,soğan gibi ürünlerdeki kota ve yasaklamalar kaldırılmalı, teşviklerin kullanılmasında bürokrasinin azaltılıp kolaylaştırılması sağlanmalıdır.
İlçemizde çiftçi girdilerinden gübreler, ilaçlar, mazot büyük yer tutmakta, sulanmayan arazilerde maliyet ve üretim dengesi negatif geliştiğinden ekiminden vaz geçilmektedir. Bu yüzden ilçe genelinde sulanamayan atıl arazi miktarı ekilen arazi oranı için de önemli yer tuttuğu izlenmektedir.
Onun içindir ki atıl arazilerinin üretimde kullanılabilmesi için sulanma imkanları bulunmalı yada üretimde gelişmeler sağlayıcı çareler bulunmalıdır. Yada büyük alanlar *BESİ OSB* kurularak değerlendirilmelidir. Yada teşvik edici artı tedbirler uygulanmalıdır. Örnek:
Atıl bölgelerde üretim yapacak çiftçilere maktu olarak ton veya kilo başına hayvan gübresi kullanma devlet desteği, kiralamak isteyenlere maktu olarak dönüme kira miktarı ödenebilmeli, ödenecek miktarlar günün fiatlarına uygun olması durumunda bu arazilerin üretime kazanılmasına yardımcı olabilecektir.
İlçede yüksek Fiatlarla satıla bilinen yeşil, turşuluk Arzuman fasulye, barbunya, kuru fasulye çeşitleri ile salçalık, sofralık domates çeşitleri, kabak, patlıcan, biber, eşitleri alternatif ürün olarak yetiştirilmesi teşviklerle desteklenmeli, gelişme sağlanması halinde *SEBZE HALİ* kurulması planlanmalıdır.
Bu konu için ileride sunulacak projeyi ana hatlarıyla açıklayalım: Anne baba emekli yana bağ kurlu yada çiftçi, yukarıdaki alternatif ürünlerden belirtilen dönümde birini yetiştirecekler. Kendi tarlası olanlara DSİ tarafında bedava sulama, kiralık tarlada alternatif ürünlerden belirtilen dönümde yetiştirenlere kira tutarı ödenme
Anne yada baba veya herhangi bir çiftçi işsiz oğlu kızı, torununu, gelini yada istediğini tarım işçisi olarak İŞKUR tarafından karşılanacak. Bu uygulama ile hem ilçede sebzecilik gelişecek hem iş kur hizmet sektöründe istihdam sağlamanın yanında üretimde teşvik sağlamış olacaktır.
Doğal ürün yetiştirilmesi teşvik edilmelidir.
İlçemizde DSİ’ ye bağlı sulama birliği bulunuyor. Bu birlik
BALIKLI GÖLETİ’ den Kanal sistemiyle arazi sulamasını yönetiyor. Kanalların sezon sonunda bakımları, temizliğine gereken titizlik gösterilmiyor. Çatlaklardan ve sulama sırasında çok miktarda su kaybı meydana geliyor. Bu durum sulamanın erken sonlandırılmasına sebep olmakta, çiftçiye üretim zararı vermektedir. Bu durumda hem vatandaşların, hem idarenin ihmalleri var.
Bunun önlenmesi için idarenin ve personelde bazılarının değişmesi, sulama sistemin yeraltına alınması gibi tedbirlerin alınması elzem görünmektedir.
KENTSEL DÖNÜŞÜM :
İlçemiz eski yerleşim yerlerindeki konutların çoğu ebeveynler rahmetli olmuş, mirasa kalmış olanlar, diğerleri bakımsız yıkılmaya elverişli binalar.
kentsel dönüşüm nedir-avantajları nelerdir
Riskli yapı tanımı: Riskli yapı 6306 sayılı kanunda “Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmi ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen yapı” olarak tanımlanmıştır.
Kentsel dönüşüm avantajları: Kentsel dönüşümün hem ev sahiplerine hem de müteahhitlere çeşitli avantajlar sağladığını görmekteyiz. sahiplerine avantajı:
Ömrünü tamamlayan binalar kentsel dönüşüm sayesinde yıkılıp, deprem yönetmeliğine uygun olarak yeniden inşa edilir. Yeni yapılan binalar depreme dayanıklı yapılacağından, insanlar can ve mal güvenliği olan binalarda otururlar ve yeni yapılan binalar, eski güvenliksiz binalara göre çok fazla güvenli ve daha fazla değerde binalara sahip olurlar.
Müteahhitlere avantajları: -Müteahhitler kat karşılığı anlaşma dahil tüm noter masraflarından muaftır ve yapmış oldukları daire ve işyeri satışlarından KDV oranından %1 olarak faydalanırlar.
Kira yardımı avantajları:-6306 sayılı kanun kapsamında riskli yapı maliklerine , ikamet ettikleri bir bağımsız bölüm için 18 ay kira yardımı yapılacaktır. Ödemeler riskli yapıda ikamet şartı aranmakta olup, kiracı ve sınırlı ayni hak sahiplerinden sadece bu şartı sağlayanlara ödeme yapılacaktır.
Kentsel dönüşüm kredi verilmesi avantajları:
1- Konutlarını yeniden inşaa etmek isteyen hak sahipleri .
2-Riskli yapılarda en az 1 yıl oturan kiracı veya sınırlı ayni hak sahipleri.
3-Konutu riskli yapı olarak tespit edilen ve farklı bir konut almak isteyen maliklere
4) Hak sahiplerine kullandırılacak faiz destekli kredi tutarı en fazla 125.000.-TL’dir. Birden fazla bağımsız bölüme sahip olan hak sahipleri adına faiz desteği sağlanacak toplam kredi tutarı her bir bağımsız bölüm için 125.000.-TL ’yi aşmamak kaydıyla toplamda en fazla 625.000.-TL olabilecektir.
5) Bankalarca kullandırılacak Kentsel Dönüşüm Konut Kredilerinde standart konutlar için yıllık % 4 (aylık % 0.33), B sınıfı enerji verimliliği sertifikasına sahip konut için % 4.5 (aylık % 0.37), A sınıfı enerji verimliliği sertifikasına sahip konut için % 5 (aylık % 0.41) oranında Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca Faiz Desteği verilecektir. Kentsel Dönüşüm İşyeri kredilerinde Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca sağlanacak Faiz Desteği ise standart bireysel iş yerleri için yıllık % 3 (aylık % 0.25), B sınıfı enerji verimliliği sertifikasına sahip işyeri için % 3.5 (aylık % 0.29), A sınıfı enerji verimliliği sertifikasına sahip işyeri için % 4 (aylık % 0.33) oranında olacaktır.6) Hak sahiplerine kullandırılac
Hazırlanacak iyi ilçe şehir planı ile KENTSEL DÖNÜŞÜM uygulanabilir. Ancak bu çok zor bir iştir. Ama bu işi yapmaya azimli ve kararlı belediye başkanı ve onu destekleyen personel bu işi yapabilir. Bir yada birkaç şehir planındaki ada parseller de bir mahallede başlanıp, örnek uygulama yapılıp hak sahiplerinin bir kaybı olmadığı, yeni kullanışlı, depreme dayanıklı dairelere kavuştuğu gösterilirse ikinci uygulama daha kolay yapabilir. Talipliler artar. Örnek:
İlçemizde ilk TOKİ konutları yapılırken ilçe insanları çekimser davranmış, daireleri kapsayacak müracaatçı zor temin edilmişti. 2. Uygulamada planlanan daire sayısından çok müracaat olmuş, kura ile kişiler belirlenmişti.
Bu uygulama ile gerekli genişlikte yollar, parklar, yürüyüş yolları, açık oto parkları, engelli yolları yapılma imkanları doğabilir.
Fiziki yapısı gelişmiş, albenisi olan ilçe cazibeli hale gelir ve yakın ilçeler bu yüzden taşınmalar veya tasarruf için amacıyla daire alımları ilçede kalır kanaatindeyiz.
İLÇEDE GENÇLER VE DURUMLARI:
İlçede zengin, orta halli, fakir olsun gençler devlet kapısında yada büyük firmalarda işe girmek ve çalışmak istiyorlar. Kendi işini kurmak yani girişimci bir fikir sahibi değiller. İçinde iş kurmak isteyenler sermayesi olmayan ve ebeveynlerinde de sermaye olmayan az sayıda gençler.
Gençlerde girişimcilik fikrinin geliştirilmesi ve iş sahibi olmalarını sağlamak için çalışılması gerek. Bunun için proje üretilmesi ve teşviklerin kullanılması için bürokrasinin kolaylaştırılması ve pratik olması gerektiğini düşünüyoruz.
Bu yolla gençlerin iş sahibi olmalarını sağlamak vede ilçede olmayan iş kollarında iş yeri açılmasına yönlendirmek gençlerin ve ilçenin için önem taşımaktadır
İLÇEDE GENÇLERİN TAHSİL YAPMA DURUMU:
İlçede altı bölümlü iki yıllık yüksek okul bulunmaktadır. Son yıllarda erkek öğrenciler için barınma yerlerinde güçlük çıkmıştır. Bu yüzden öğrencilerin bir kısmı kayıt sildirmiş, bir kısmı da dondurma yoluna gittiklerinden okulda yıl ve yıl öğrenci sayısı azaldığı yetkili ağızlardan öğrenilmiştir.
İlçede kız ve erkek öğrenciler için devlet yurdu açılacak ve bu sorunlar bitecektir.
İlçe gençlerinin ilçede dört yıllık tahsil yapma imkanları bulunmamaktadır. Bu yüzden ilçede *dört yıllık yüksek okul , veya bir uygun fakültenin açılması *gençlerin ilçede yüksek tahsil yapabilme imkanı sağlayacaktır.
İLÇENİN HUZUR EVİ İHTİYACI:
İlçe nüfusunun büyük bir kısmı yaşlı v emekli olduğu düşünüldüğünde bakıma muhtaç, kimsesiz insanlar vardır. Bu insanlardan çevre ilçe illerde huzur evlerinde olanlar bulunmaktadır.
İlçemizde bu hizmetin uygun kurumlara ait yerler ve hazine arazileri bulunmaktadır. Bunu gerçekleştirip hizmete sunacak siyasi ve STK ekibine ihtiyaç vardır. Kimsesi olmayan, bakıma muhtaç insanlara sahip çıkılmalıdır.
İLÇEYE BAĞLI KÖYLERİMİZİN SORUNLARI:
İlçemiz köylerinin hayat mücadelesinde bir çok ihtiyaçları bulunmaktadır. Burada yine nüfus seyrine bakalım:
1980 yılında köylerimizin toplam nüfusu 33432 iken 2015 yılında , 8476’ dir. Yani köy nüfusu % 75 azalmıştır. Köylerde kalan nüfusun çoğunluğu yaşlı ebeveyn’ genç nüfus çok az kalmış durumdadır. Köy konağı ,sulanamayan araziler, hayvanları sulama ihtiyaçları, köy yayla yolları, yayla elektrik ihtiyaçları, hibe ve destekleri kullanamama gibi soruları çözüm beklemektedir.
İLÇEDE TEKNOLOJİ VE SANAYİ MÜDÜRLÜĞÜNÜN KURULMASI:
İlçede sanayileşmeyi, sanayi kuruluşlarının ilçeye yönlendirilmesi ilçede de yatırım yapacak insanlara yardımcı olacak, projeler geliştirecek resmi kuruluş bulunmamaktadır.
Bunun için ilçede sanayi ve teknoloji müdürlüğü kurulması bu görevi yürütecek birim olacaktır. Faydalı olacağı Kanaat’ındayız.
İLÇEDE KALKINDIRMA, GELİŞTİRME, GÜZELLEŞTİRME KURULU:
İlçenin gelişmesi, kalkınması, güzelleşmesin edecek kaymakamlığın başkanlığında ilgili kurumlar, belediye, SANAYİ TİCARET, ESNAF ODASI, konu ile ilgili diğer STK’lar, köy muhtarlarından bir iki kişi den oluşacak bir kurul oluşturmalı, bu kurul ayda bir, önemli işlerde her an toplanarak ön çalışma raporları, proje konularında görüşmeler yapıp görev bölümü yapmalı ve resmiyet kazanmalıdır.
GÜMÜŞAY YÖNETİM KURULU BU KONULARI VE GENEL DURUMU GÖRÜŞMÜŞ TARTIŞMIŞ , İLÇE İÇİN GEREKLİLİĞİNE KARAR VERMİŞTİR:
ABDULKADİR MERT FATİH BAYRAM EDİP AHMET CEYLAN
BAŞKAN BAŞKAN YRD. SEKRETER
MUHTEREM ASLAN AHMET AKKAYA MUHARREM ELMAS
BAŞKAN YRD. MUHASİP SEKRETER YRD.
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
|